Felső-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság
Ügyfélszolgálat: +36 42 502 200
Kormánymegbízotti részvétellel kezdődött meg az elsőrendű árvízvédelmi szemlesorozat a Felső-Tiszán
Oct 12, 2020 Dajka István
A Vízügyi Szolgálat részére jogszabály teszi kötelezővé a vízkárelhárítási létesítmények őszi felülvizsgálatát. Az elsőrendű árvízvédelmi szakaszok felülvizsgálat sorozata idén október 1-én kezdődött a Tisza balparti árvízvédelmi vonal Tiszabecs és Olcsvaapáti között húzódó és a Batár balpart Magosliget Tiszabecs közötti – két árvízvédelmi szakaszt felölelő – összesen 56,2 km töltés bejárásával.

A felülvizsgálaton Román István kormánymegbízott, a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Védelmi Bizottság elnöke, a védelmi bizottság több tagja, a védekezésben részt vevő társszervek (katasztrófavédelem, rendőrség) és a FETIVIZIG mellett részt vett dr. Tilki Attila, a térség országgyűlési képviselője is.

A vízügyi igazgatóság a tiszabecsi szakaszvédelmi központban tartott rövid beszámolót a két (07.05 és a 07.06 számú) árvízvédelmi szakasz felkészültségéről. Megtudhattuk, hogy 2017 és 2019 között összesen 29,5 km töltés fejlesztése valósult meg, melyek a 2001. évi árvízszintnél közel 2 méterrel magasabbak, és 2027-ig további 13,8 km töltés magasítása van előirányozva. A szakaszmérnökség kiemelte, hogy a töltések, a zsilipek, és a töltéstartozékok karbantartását - közfoglalkoztatottak és gépek bevonásával - egész évben folyamatosan végezték, viszont a munkákat jelentősen megnehezítette a munkaerőhiány, vagyis a közfoglalkoztatottak létszámának drasztikus visszaesése, miközben a töltések gyeptakarója 33%-kal, 284 hektárra növekedett.

A felülvizsgáló bizottság - az esős idő miatt átázott földkoronájú, közel 14 km töltésszakasz kivételével – a védvonalat végigjárta, a gátőrök beszámolóit is meghallgatta. Tiszabecs térségében megtekintettük a Tisza-Túr árvízi tározó tiszai fővédvonal szomszédságában épülő feltöltő műtárgyát. Román István kormánymegbízott elmondta, hogy az új Tisza-Túr tározó építési munkálatai megfelelő ütemben haladnak, és ismét meggyőződhetett a vízügyi igazgatóság felkészültségéről.

Szembeötlő volt a 15-20 évvel ezelőtt - Kisar és Olcsvaapáti között - épült töltéskorona aszfaltburkolat romló állapota, amely ennek ellenére még megfelel funkciójának.

A nap végén tartott kiértékelőn a bizottság megállapította, hogy az árvízvédelmi szakaszok létesítményei alkalmasak egy nagyobb árvíz kivédésére is, a raktárakban a szükséges anyag és szerszám az előírás szerinti mennyiségekben rendelkezésre áll, a műszaki irányítást végző vízügyi szakemberek felkészültek az esetleges árvízi helyzetek elhárítására, de egy rendkívüli helyzetben külső erők bevonására szükség lesz.